چگونه در خلق «شادی» پایدار مهارت پیدا کنیم؟

در اواخر دهه 90 میلادی یک روانشناس برجسته به نام «مارتین سلیگمن» تصمیم گرفت روی سوالی که ذهنش را مشغول کرده بود کار کند. سوال ذهن او این بود؛ چه می‌شود اگر شادی حقیقی چیزی بیشتر از نبود غم و اندوه باشد؟ و چگونه می‌توان «شادی پایدار» ایجاد کرد؟

آقای «سلیگمن» این نظریه را با چند نفر از همکارانش در میان گذاشت و بعد از بحث و تبادل‌نظر قرار شد روی آن کار کنند. بعد از مدتی حدود 20 نفر از بهترین پژوهش گران به آن‌ها پیوستند و باقدرت به تحقیقاتشان ادامه دادند. حاصل این تحقیقات چند دستاورد مهم شد که در زیر به یکی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنم.

«شادی» باکارهای ساده‌ای که هرروز انجام می‌دهید خلق می‌شود.

آنچه گروه سلیگمن و روانشناسان مثبت‌گرا به آن پی بردند این است که درک و تجربه «شادی» حتما نیازی به انجام کارها و دستاوردهای بزرگ ندارد.

درواقع شما می‌توانید در هر شرایط و موقعیتی «شادی» را با انجام کارهای کوچک و

ساده‌ای که هرروز انجام می‌دهید خلق کنید. خب! بیایید باهم بررسی کنیم این اقدامات کوچک چه چیزهایی می‌توانند باشند.

5 اقدام ساده روزانه‌ برای خلق «شادی» پایدار!

«شان آکور» نویسنده کتاب «مزیت شادمانی»، مجموعه‌ای از پنج کار ساده را آموزش داده که می‌توان هرروز آن‌ها را انجام داد و اگر آن‌ها را در طول زمان به‌طور مداوم و مکرر انجام دهید، شمارا عمیقا و به‌طور چشمگیری شادتر خواهند کرد. من در زیر به این پنج اقدام اشاره می‌کنم تا بتوانید در زندگی‌تان به کار ببندید.

 

اقدام اول: هر صبح، سه چیزی را یادداشت کنید که قدردان و سپاسگزار آن‌ها هستید.

سعی کنید هرروز سه مورد جدید را پیدا کنید که قدردان و سپاسگزار آن‌ها هستید. این کار مغزتان را پرورش می‌دهد تا اوضاع و شرایطتان را کاوش کند و چیزهای مثبت را پیدا کند. برای شادی بیشتر ابتدا ازآنچه دارید «قدردانی» کنید و بعد به سراغ آنچه می‌خواهید بروید. مغز شما در هنگام «قدردانی» توجه بیشتر به داشته‌هایتان نشان می‌دهد و این الگوهای مثبت را به خاطر می‌سپارد.

نکته: هر چه بیشتر قدردانی کردن را تمرین کنید، احساسی بهتر خواهید داشت. اگر کمی «قانون جذب» بلد باشید، میدانید که داشتن «احساس خوب» یعنی در موقعیت جذب چیزهای خوب در زندگی‌تان هستید.

 

اقدام دوم: ثبت تجارب مثبت روزانه!

هرروز به مدت دو دقیقه یک تجربه مثبت را که در 24 ساعت گذشته داشته‌اید در دفترچه‌ای یادداشت کنید.

هرگونه جزییاتی را که به یاد می‌آورید بنویسید. این کار باعث می‌شود مغزتان به معنای واقعی آن تجربه را دوباره دریابد (احیا کند) و این کار تأثیر مثبت آن تجربه را دو برابر می‌کند. همین‌طور تمرین این کار به مغزتان می‌آموزد که تمرکز روی این موارد مثبت برایتان مهم است.

 

 اقدام سوم: هرروز زمانی را به «مراقبه» کردن اختصاص دهید.

اساس مراقبه برای سکوت و متمرکز ساختن ذهن است. همچنین مراقبه برای تغییر سریع «افکارتان منفی» بسیار مفید است.

برای انجام یک مراقبه ساده؛ از تمام فعالیت‌هایتان دست بکشید و گوشه‌ای آرام بیابید. آسوده باشید و برای پنج دقیقه تمرکزتان را روی تنفس خود ببرید. با تمرکز روی تنفستان و کشیدن نفس‌های آهسته و عمیق شروع کنید. از بینی نفس بکشید و از دهان نفستان را خارج کنید. بعد از چند تکرار تنظیم سرعت تنفستان را شروع کنید. در سه ثانیه (هزار و یک، هزار و دو، هزار سه) به‌آرامی عمل دم را انجام دهید. سه ثانیه نفستان را نگه‌دارید و در سه ثانیه آخر بازدم داشته باشید. بعد از مدت کمی متوجه می‌شوید که با تمرکز روی تنفستان، افکار و احساسات منفی فروکش می‌کنند.

 

اقدام چهارم: هرروز، به‌طور تصادفی یک عمل نیک و مهربانانه انجام دهید.

شان آکور، اغلب یک عمل مهربانانه خاص را توصیه می‌کند: در ابتدای هرروز، دو دقیقه زمان بگذارید و در جهت تمجید و تقدیر از کسی که لطفی در حق شما کرده است، یک پیام بنویسید و برایش ارسال کنید.

 

اقدام پنجم: هرروز پانزده دقیقه ورزش کنید. یک ورزش ساده هوازی که ضربان قلبتان را بالا ببرد.

ورزش‌هایی مانند یوگا، کوهنوردی سبک و حتی یک پیاده‌روی تند در بیشتر موارد تاثیر ضدافسردگی قوی‌ و پایدارتری نسبت به قرص‌های ضدافسردگی دارد!

نکته:  نیازی نیست همه این پنج کار را به‌یک‌باره انجام دهید. درواقع نویسنده توصیه می‌کند حتی سعی نکنید این پنج کار را باهم انجام دهید. در عوض فقط با هرکدام که راحت هستید شروع کنید و آن را بارها تکرار کنید تا به عادت تبدیل شود، سپس کار بعدی را اضافه کنید و همین‌طور ادامه دهید.

 

جمع‌بندی:

یکی از مهم‌ترین عوامل ساختن «شادی» پایدار انجام دادن بعضی کارهای ساده (که در بالا اشاره شد) به‌طور پیوسته محقق می‌شود. این اقدامات به قدرتی ساده‌اند که می‌توانید در هر شرایط و موقعیتی آن‌ها را انجام دهید.


یک پیشنهاد مرتبط برای شما:

تهیه کتاب چاپی ۵ راز میخکوب کردن موفقیت

نگاهی ساده به  5 اصل «موفقیت فردی»

این کتاب چاپی ساده و کم‌حجم، به شما کمک می‌کند پنج اصل ابتدایی «موفقیت فردی»را بشناسید و با کارهای عملی گفته شده در هر بخش، شروع به بهبود زندگی خود کنید.

100 درصد تخفیف!

فقط هزینه بسته‌بندی و ارسال پستی را به مبلغ 39 هزار تومان پرداخت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *